A bariton ukulele I. - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


A blog eddig talán leginkább hanyagolt ukulelekategóriája a bariton ukulele volt. Ez a hiánypótló bejegyzés azért is készülhet most el, mert nemrég volt a sokadik születésnapom (egy ideje nem számolom), amelyen a családom egy csodálatos, egyedi készítésű ukulelével lepett meg. Mégpedig egy baritonnal. Korábban próbáltam már bariton hangszert, de meglehetősen silány minőségűt, így arról nem is készült post. Ez a mostani hangszer viszont valami fantasztikus, azt hiszem, a legkiválóbb minőségű ukulele, amelyet valaha a kezemben fogtam. A bejegyzésben szereplő képek mind a bariton ukulelém készítése közben készültek. Köszönöm a családomnak, hogy a hátam mögött szervezkedtek hónapokig (hehhe), és köszönöm a hangszer készítőjének is, Horváth Gábornak ezt az igazán igényes, gyönyörű hangszert!

A bariton ukulele az igazi átmenet az ukulele és a gitár között, hiszen ez a legnagyobb méretű ukulele, és a hangolása is tulajdonképpen megegyezik a gitáréval. Azért írom, hogy tulajdonképpen, mert a gitár hat húrja közül az első négy hangolása tökéletesen ugyanolyan, mint a gitáré. Csakhogy a gitárnak van ugyebár további két mélyebb húrja. Így mondhatjuk azt, hogy a bariton ukulele két dologban különbözik egy gitártól: kisebb a teste, és a gitár két mély húrja hiányzik róla.

Természetesen egyéni igényektől és húrtól függ, hogyan hangoljuk a bariton ukulelét, de ha a standardet követjük (ahogy én is), akkor a bariton ukulele húrjai (mélytől a magas irányában): DGHE. Ezt meglátva sok ukulelés máris elkezd aggódni, hiszen a GCEA-hoz van trenírozva a szemünk, fülünk, agyunk, mihez kezdünk hát ezzel a hangolással? Nos, nem kell kétségbe esni, a megtanult "akkordformák" - tehát az, hogy a kezünket és az ujjainkat hogyan tartjuk egy-egy akkord lefogása közben - tökéletesen hasznosíthatók a bariton ukulelén, de.... És most egy kis minimális matek - zeneelmélet következik: a GCEA húrok között abszolút értelemben ugyanakkora hangközök vannak, mint a DGHE között: G-C - tiszta kvart, C-E - nagy terc és E-A tiszta kvart. A D-G szintén tiszta kvart, a G-H ugyanúgy nagy terc és a H-E megint csak tiszta kvart. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, amit az előbb írtam, tehát "értelmes" akkordot kapunk a DGHE hangolás esetén, ha a GCEA-s hangolású ukulelén megszokott 0003 (azaz C-dúr) formát fogjuk le. De akkor mi a különbség? Egyszerű: ami a GCEA-n C-dúr (0003), az a DGHE-n G-dúrnak felel meg! Innentől kezdve nagyon intenzív agytornára van szükségünk, ha valós időben akarunk "áttenni" egy-egy dalt a két különböző hangolás között.

A DGHE és a GCEA hangolása között (tehát nem az egyes hangszer húrjai, hanem a bariton és "nem bariton" hangszer hangolása között) tiszta kvart hangköztávolság van (most eltekintünk a "magas" G-húrtól, zeneelméleti értelemben most tökmindegy, hogy az a G hang melyik oktávban szólal meg) fölfelé, tiszta kvint lefelé, ugyanoda jutunk, bármelyiket is alkalmazzuk. A recept tehát a következő: ha tudom, hogy C-dúrt kell játszanom a bariton ukulelén, akkor a C-hez képest megkeresem a tisztva kvartot fölfelé, ami nem más, mint az F. Ekkor az F-dúr régóta ismert "alakzatát" (2010) fogom le a bariton hangszeren, ami C-dúr hangzását eredményezi a baritonon. Érdekes, mi? Még egyszer tehát: baritonon a C-dúrt így fogom le, mint az F-dúrt nem baritonon: 2010. Most még egyszer leírom, amit fent is: a már megtanult akkordformulák működnek bariton hangszeren is, csak éppen másik akkord hallatszik! Másik példa: ha a dalban G-dúr következik, akkor azt baritonon úgy játsszuk le, hogy megkeressük a G-hez képest fölfelé a tiszta kvartot, ami éppen C. Tehát ha bariton hangszeren 0003-at fogunk, G-dúr fog szólni!!!

Mielőtt bárki megijedne: a gyakorlatban nem muszáj tudnunk ezt a mögöttes elméletet, sőt ha az ember minél többet játszik baritonon, megszokja ezt az automatikus eltolást, és mechanikusan is tudni fogja az akkordok oda-vissza "konvertálását". Az elmélet akkor viszont nagyon jól jön, ha egy ritkábban használt akkordba botlunk, mert akkor azonnal tudunk reagálni, és le tudjuk fogni pár mp-es gondokodás után a húrokat a megfelelő bundon. Természetesen megoldás lehet az is, hogy valaki egyszerűen bebiflázza az "akkordpárokat": a C megfelel G-nek baritonon, a D megfelel A-nak, az E H-nak, az F C-nek, a G D-nek, az A E-nek, a H F#-nek (és így tovább a módosított hangokra (#, b) is megfelelően alkalmazva). A megfeleltetésnél pedig tökéletesen mindegy hogy dúr, moll, szűkített vagy bővített akkordról van szó, az alaphang a lényeg.

Ez tehát a recept arra az esetre, amikor a GCEA hangolásról át akarunk ültetni valamit a DGHE hangolásra. De van egy másik lehetőség is, ez viszont érinti az énekest és a hangszereket is, ha esetleg együtt zenélünk valakivel. Adott dal simán eljátszható ugyanazokkal a fogásokkal a baritonon, mint amilyennel egy GCEA hangolású ukulelén játszanánk: azaz ha C-dúr következik, a fenti "átalakítást" nem végezzük el, nem játsszuk a bariton 2010 C-dúrját, hanem a megszokott 0001-et fogjuk le a baritonon. A különbség értelemszerűen az lesz, hogy a DGHE hangolású ukulelén egyszerűen mélyebben fog szólni a dal. Ehhez alkalmazkodnia kell az énekesnek, többi hangszernek. Ilyenkor előfordulhat, hogy az énekesnek túl mély lesz esetleg a hangfekvés, de ha esetleg a GCEA-s hangolású ukulelén volt olyan gondja, hogy túl magasan kell énekelnie, akkor örülni fog, mert a baritonon ugyanazon fogások miatt lejjebb fog szólni a dal. (A transzponálásról bővebben ebben a bejegyzésben olvashatsz!)

Aztán a legérdekesebb az, amikor egy bariton és pl. egy koncert méretű ukulelén játszanak egyszerre két zenész: az eltérő hangolás miatt ugyanis kéztartás teljesen más lesz, mégis ugyanazt az akkord hallatszik.

Visszatérve az én csodálatos bariton hangszeremre: sokkal inkább gitár hangzása van a két fémborítású húr és a nagyobb hangszertest miatt. Ha nem tudná a hallgató, min játszom, joggal tévedne, és mondaná, hogy gitárt hall.

Egy újabb bejegyzésben szeretném folytatni a bariton ukulele bemutatását és összehasonlítását a kisebb társaival (reményeim szerint videóval, de egyelőre technikai akadálya van a videókészítésnek, ezért ha valakinek van egy kiváló képet és még szuperebb hangot rögzítő kamerája - esetleg külön mikrofonja -, amivel nem tud mit kezdeni, gondoljon rám bátran ).

Blogcímkék: bariton

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/a-bariton-ukulele-i

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2019-05-23
Kedves Olvasóink! Gyakran csiszolgatjuk az ukulele.hu honlapot, fejlesztgetjük a háttérben, és a technikai előrelépések mellett sokat gondolkodunk azon is, hogyan tehetnénk jobbá az oldalt és segíthetnénk még többet az ukuleleválasztásban és -tanulásban....

Gáll Tamás 2019-12-01
Az Ukuleletalálkozó II. alkalmával egy kedves ukulelés kollegina Flight ukulelén játszott, és én kapva kaptam az alkalmon, hogy egy rövid kipróbálás erejéig kölcsönkérjem tőle . Szép, nagy, stabil hangszer, talán az egyik (ha nem a) legnagyobb tenor méretű...

Gáll Tamás 2019-07-09
Ez talán az első akkord, aminél komolyabban felszisszennek a kezdő ukulelések, hiszen akárhogy is hajtogatjuk az ujjainkat, bizony nem túl kényelmes az E-dúr lefogása. Persze nem kell megrettenni ettől az akkordtól, csak kicsit többet és türelmesebben kell gyakorolni mint mondjuk egy C-dúrt. Az...

Gáll Tamás 2012-01-23
Nem tűntem el, szívem szerint folyamatosan gyártanám az ukulelés videókat, de néhány sürgős és fontos dologgal voltam elfoglalva (elsősorban ezzel a honlappal: www.torvenyfigyelo.hu - ez most itt a csúnya reklám helye , úgyhogy sajnos nem jutottam el odáig, hogy újabb...

Gáll Tamás 2019-10-21
Különleges ukuleletalálkozóra került sor, hiszen az Eldorado 25. születésnapja alkalmából kaptam azt a megtisztelő felkérést, hogy tartsak workshopot. Ráadásul a végén az én mozdulataimon múlt, hogy kihez kerül egy gyönyörű ukulele, hiszen a sorsolásnál...

Gáll Tamás 2021-03-10
Kati volt olyan kedves, és néhány napra kölcsönadott nekem egy fantasztikus Ohana ukulelét, amely itthon elég ritka jószág. Nem csoda, hiszen ezek abszolút felső kategóriás ukulelék, és ezért nem is olcsók. Örömömre szolgált tehát, hogy egy...

Gáll Tamás 2022-06-25
Néhány napja üzenetet kaptam David Chentől, melyben meghívta a magyar ukulelés közösséget a jelen blogbejegyzés címét adó virtuális eseményre. Igazán megtisztelő a felkérés, hiszen David egyike azoknak az ukuleléseknek, akik járják a világot,...

Gáll Tamás 2015-07-20
A '80-as évek második felében az egyik első nagy mozis élményem valamelyik Bud Spencer-Terence Hill film volt, amelyet a szüleimmel együtt néztünk meg. Emlékszem, utána az utcán sétálva előttük, velük szemben ugráltam, és mindenképpen bunyózni...

Gáll Tamás 2018-11-25
Idén már zengtem egyszer ódákat Caro Emeraldról, akinek a munkásságát nem lehet eleget dicsérni. A mostani "együttakkordozós" videón Caro Emerald egyik első slágerének - a Back It Up című dalnak - a kíséretét szeretném nektek megmutatni: Bármilyen...